Upravit stránku

10. jubilejní konference České parkovací asociace je za námi

Ve dnech 18. až 20. dubna 2023 jsme uspořádali 10. mezinárodní konferenci České parkovací asociace z.s.p.o. Byla to jubilejní konference a současně jsme dovršili deset let od založení asociace. Když 29. dubna 2013 podepsali čtyři zástupci zakládajících členů zakládací smlouvu a stanovy, pravděpodobně ani netušili, co vlastně spustili. Projekt, který vznikl díky vytrvalému přesvědčování kolegů ze Slovenské parkovací asociace a reflektoval potřebu vzniku profesní asociace, která se bude snažit pomáhat městům a provozovatelům v jejich nelehké činnosti při správě parkování. Projekt, jehož prvním vrcholem bylo přistoupení do Evropské parkovací asociace v roce 2017. Projekt, jehož druhým vrcholem bylo dokončení desetileté soustavné práce, která vyvrcholila právě na 10. konferenci. Z původních 4  členů má nyní asociace 47 členů a dokázala svoji činnost udržet i v nelehkých letech pandemie COVIDu.

Protože se jednalo jubilejní akci, měla také ne zcela tradiční pojetí. Zahájení konference jsme přenesli do prostor Vodního domu Hulice a měli jsme možnost se seznámit s tajemi vody a projít se po hrázi vodní nádrže Švihov, která zásobuje pitnou vodou 1,5 mil. obyvatelů Prahy a Středočeského kraje. Jubilejní výročí se také promítlo do programu celé akce, kde jsme si našli čas a poděkovali a předali pamětní plakety kolegům se Slovenské parkovací asociace, kteří mají neocenitelnou zásluhu na založení ČPA. Poděkovali jsme také jednomu ze čtyř osob, které podepisovaly zakládací listinu, také dlouholetému sekretáři ČPA a v neposlední řadě také spolupracovníkovi, který vymýšlí a realizuje doprovodné programy našich konferencí.
Úvodní program konference - návštěva nedalekého Vodního domu Hulice

Odborný program konference

Nezapomněli jsme ale ani na odborný rozměr konference. Program konference byl sestaven do 6 bloků a nedá se říci, že by byly pouze o pozitivech. Úvodní blok řešil hromadné garáže a průměrně nízké hodnoty jejich využívání. Je dobré znát fakta a ukázat vedle sebe míru nenaplnění garáží a přeplnění ulic. Popsali jsme důvody proč tomu tak je a proč tento „lék“ na nedostatečné parkovací kapacity v České republice nefunguje. Ono totiž nestačí jenom postavit parkovací dům, ale musíme vytvořit komplex pobídkových a současně i restriktivních nástrojů, kterými přesvědčíme řidiče, aby parkovali v hromadné garáži a ne na ulici. Upozornili jsme, že mnoho parkovacích domů ani nevzniklo pro odpor ze strany veřejnosti, různých zájmových spolků a v neposlední řadě i státních orgánů. A pak vznikají i parkovací domy na místech, kde proti tomu nikdo neprotestuje, ale také tam nikdo neparkuje. Ale proč ne, když je to spolufinancováno z prostředků Evropské unie.

Jako již tradičně jsme se zaobírali problematikou citylogistiky. Kolegové představili některé projekty šetrné citylogistiky, nicméně jsme museli konstatovat, že nám pořád ujíždí vlak. Málokdo řeší fakt, že pro rozmach citylogistiky posledních let nemáme dostatek prostoru. V zásadě všichni zavíráme oči a smiřujeme se s tím, že nám dodávky parkující na chodnících, v křižovatkách a na zeleni (hlavně, když nám dovezou ten oběd, balík papírů nebo poštu až do domu). Prostorový střet citylogistiky a tradičních parkovacích potřeb našich obyvatel a podnikatelů nabírá na čím dál větší intenzitě a pokud jej nezačneme řešit, nečeká nic příjemného. A jedno varování – v horizontu 10 let bude citylogistika tvořit 1/3 objemů dopravy ve městech. 

Již tradičním bodem programu je informace účastníků konference o tom, jak pokročily realizace jejich projektů. Bylo zajímavé sledovat, jak se Bratislava po čtvrtstoletí váhání vypořádává s novou parkovací politikou. Na druhé straně mají výhodu, že se mohli poučit ze zkušeností průkopníků digitálního parkování – zejména hlavního města Prahy. Také Brno spouští každý měsíc alespoň jednu parkovací zónu a již i vychytalo „dětské bolístky“ nového systému regulace přístupu vozidel do historického centra. Teď už jen naučit lidí využívat nově zprovozněné parkoviště P+R. Ale to jsme částečně zpátky v prvním bodu programu konference. Praha představila další krok na cestě k vysoce modernímu systému parkování, kdy dosud různorodé škále parkovišť a parkovacích domů dává jednotný design – vnitřní navigace i jednotný vizuální projev. Poslední přednáška tohoto bloku byla pohledem do budoucna - Nexoo - inovativní nástroj na „měření“ míry bezpečností pohybu v ulicích, který je použitelný pro navrhování prostoru pro všechny uživatele.

Čtvrteční program obnášel dva bloky. Opětovně tradiční právnické okénko s poněkud pochmurným pohledem na stav naší legislativy a technologický blok. Pokud porovnáme oba tyto bloky, tak zjistíme, jak moc nás technologický vývoj předběhl. Je mnohdy s podivem, že se zákonodárce nesnaží využít moderní techniku pro zefektivnění velké částí procesů. Jako bychom neustále lpěli na papírové formě a ignorovali digitální procesy. Místo toho, abychom dohled na porušováním zákona svěřili technice, tak stále na první místo stavíme příslušníka Policie ČR nebo strážníka MP. Ale těch je velice málo a rozhodně nedokážou dohled vykonávat celoplošně a soustavně a přitom většina přestupků v dopravě je měřitelná strojově.  V neposlední řadě bychom měli dát obcím více volností a možností jak při určování potřebného množství parkovacích míst, tak i pro větší otevřenost spolupráce. V ČR je 6.254 obcí, ale jen 205 má vyšší kompetence dané statutem obce s rozšířenou působnosti. 

Oproti tomu technologický blok jako vždy přinesl pro mnohé inspirativní nápady, které mohou využít obce, či provozovatelé garáží a parkovišť. Důležitým se jeví i možnost porovnávání jednotlivých technologických nástrojů v různých zemích napříč EU. A mnohdy se pak v plné míře projevuje odlišnost právního prostředí jednotlivých zemí. Mnohé technologické vymoženosti spolehlivě fungují v Evropě, ale u nás narážíme na různá omezení charakteru právních nebo normativních bariér. Ke každému řešenému problému dokážeme najít jeho lepší alternativu ve Francii, Holandsku, Rakousku, Švédsku, Dánsku, či jinde. A rozhodně se nedá říci, že by se jednalo o méně demokratické  země. 

Parkoviště roku

Dlouholetou součásti naší práce je anketa Parkoviště roku. Ve třech kategoriích soupeří města, investoři a technologové. Každý soutěžící dostal prostor 3 minut na představení jejich projektu před celým auditoriem a projekty hodnotila odborná porota. V kategorii hromadných garáží a parkovišť zvítězil projekt hromadných garáží integrovaných do systému P+R hlavního města Prahy – Černý Most III. Vloni zprovozněný objekt s kapacitou téměř 900 parkovacích míst získal hlavní cenu nejen pro celkově moderní pojetí, ale také pro významný přínos pro celoměstskou parkovací politiku. V kategorii městský parkovacích systémů zvítězily Oblastí placeného stání v Táboře. Projekt, který existuje již 26 let a je neustále vylepšován a zdokonalován. V kategorii inovací pak nejvyšší ocenění získal „domácí“ tým – Česká parkovací asociace za Katalog řešení, který je součásti webu www.parkovaciasociace.cz a má být inspirací pro ostatní. 

Předávání ceny Parkoviště roku 2023 zástupci Hl. m. Prahy

Odebírejte novinky ČPA. Dozvíte se i aktuality o konferenci.

Nahoru

Tento web využívá cookies

Pro chod webu jsou nezbytně aktivovány esenciální soubory cookies. Pro plnohodnotné poskytování služeb, personalizaci reklam a analýzu návštěvnosti jsou však nutné povolit i volitelné cookies. Kliknutím na následující tlačítko, je zapnete. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti