Upravit stránku

5. ročník mezinárodní konference České parkovací asociace, z.s.p.o. 
17. až 19. dubna 2018 -  Hotel Luna, Kouty 
Závěrečná zpráva

Konference se uskutečnila pod záštitou váženého pana Martina Kolovratníka, předsedy podvýboru pro 
dopravu Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR a místopředsedy dozorčí rady SFDI. Konferenci podpořili i partneři: Hlavní město Praha; PRE, a.s.; Asociace Českého Carsharingu; Altron Business Solutions, a.s.; DESIGNA Parking & Access s.r.o.; ELTODO, a.s.; GREEN Center s.r.o. a mediální partner – web www.zdopravy.cz.

Konferenci jsme zahájili předáním ocenění a pamětních plaket pracovníkům, kteří se v minulosti zasloužili o rozvoj systému parkování v hl. m. Praze. Toto ocenění přichystalo hl. m. Praha zastoupeno náměstkem primátorky Petrem Dolínkem a Česká parkovací asociace zastoupená předsedou Petrem Horským. Bylo velice potěšující opětovně potkat kolegy, se kterými jsme spolupracovali před deseti či dvaceti lety. Mnozí z nich jsou již v důchodu, nebo odešli mimo veřejnou správu, stále si ale zachovávají svoji vitalitu a někteří z nich s námi setrvali až do závěru konference. Již nyní je jasné, že podobné ocenění musíme přichystat i na 6. ročník konference parkovací asociace v roce 2019. Tentokrát obrátíme pozornost do Čech, Moravy, Slezska a na Slovensko. 

Odborný program konference byl zahájen tématem hlídaných parkovacích ploch. Představte si velké parkoviště, které je oplocené, je tam nějaká boudička, závora či vrata a hlídač, nejlépe se psem. Praha si nechala zpracovat revizi 42 takovýchto parkovišť, které pronajímá různým provozovatelům, a tito pak dále umožňují zpravidla nájemní parkování. V první fázi jsme se dozvěděli, že tyto parkoviště technicky poněkud ustrnuly na úrovni minulého století. Jen deficit stavebního stavu je odhadován na 500 mil. Kč. Pokud bychom použili zjednodušené přirovnání na veškeré parkovací kapacity v Praze, zjevuje se poněkud „děsivý“ údaj 50 mld. Kč.

Pak jsme pokračovali i ostatními aspekty hlídaných parkovací ploch. Hledali jsme návody, jak se zbavit vozidel, která byla na parkovišti odložen. Trvá to 3 roky, ale dá se zvítězit. Nebo opravdu platí zažitý zvyk, že provozovatel parkoviště je odpovědný za všechny škody na vozidle? Neplatí. Poněkud zarážející je indicie, že by bylo vhodné změnit právní statut těchto parkovišť, abychom se pohybovali v rámci platné legislativy. V neposlední řadě byly naznačeny možnosti, jak tyto parkoviště efektivněji využít. Mnohdy jsou v docházkové vzdálenosti vůči MHD a přitom na okraji Prahy. Že by se nabízela možnost P+R?

Pak jsme nastolili téma Carsharingu. Kolegové z Asociace českého carsharingu nás zasvětili do různých rozdílů mezi jednotlivými typy „sdíleného“ používání automobilů. A my již víme, že carsharing umí ve městě nahradit 10 jiných aut a že v Evropě je, na rozdíl od Česka, postaven na úroveň veřejné hromadné dopravy. Praha revolučně umožnila celopražský volný carsharing. Ale pohybujeme se na hraně zákonných pravidel. Možná by to chtělo místo sekundování souboje taxislužeb a UBERu spíše legislativně podpořit tuto moderní formu sdílení aut. A věděli jste, že z 350 vozidel jedné carsharingové služby v Praze je jich 20 plně elektrifikovaných? A bude líp. 

Dalším tématem bylo budování parkovišť P+R u železničních stanic. Trable našich projektů byly konfrontovány s několika Evropskými realizacemi. Některé z nich vyznívaly jakoby z jiné planety, ale ony přitom fungují. Poněkud paradoxně pak vyznívalo, že nejvíce obtížné a časově nejnáročnější, je zprocesování projektů napříč státními organizacemi, které jsou v gesci jediného ministerstva. Nicméně i zde již vidíme blýskání na lepší časy.

 

Parkoviště roku 2017/18 poznalo své vítěze. Vyhlásili jsme je ve středu večer. Volba probíhala ve 3 kategoriích a každá kategorie byla oceněna na základě jak odborné poroty, tak i veřejného hlasování. Do soutěže bylo přihlášeno 9 projektů. Jednotlivé kategorie byly inspirovány EPA Awards (ocenění Evropské parkovací asociace) a přizpůsobeny českému trhu.

1. Kategorie - Parkoviště a garáže

Nejlepší hodnocení odborné poroty obdržel projekt Centrum Chodov v Praze. „Vybírali jsme z 5 přihlášených projektů. Tento projekt nás zaujal svou polohou, komplexností, rozsahem a komfortem – rozměry parkovacích stání, navigací, inteligentními službami. Jedná se o kvalitu na nejvyšší světové úrovni srovnatelnou s úrovní nákupních center ve Spojených arabských emirátech“ sdělil předseda poroty, Ing. Milan Taška. Soutěž neměla předem stanovená hodnotící kritéria, porotci museli každý projekt podrobit důkladnému rozboru a poté na základě subjektivních poznatků navrhnout hodnocení. Byly brány v potaz například regionální dopady, vliv na veřejný prostor, architektonické ztvárnění, přínos pro cílovou skupinu klientů, uživatelská vstřícnost a podobně.

Hlasování veřejnosti v kategorii Parkoviště a garáže sestavilo následující žebříček: první místo Parkovací dům DOMINI PARK z Brna. Druhé místo získal Online parking hypermarket Albert Ostrava Dubina a na třetí pozici 
Podzemní garáže u Janáčkova divadla z Brna.

2. Kategorie - Městská parkovací politika (Města) 

V této kategorii soutěžily dva projekty. Pražské zóny placeného stání a parkovací systém z Tábora. U odborné poroty zvítězil systém Zón placeného stání v Praze (ZPS) hl. m. Prahy. „Systém Zón placeného stání v Praze (ZPS) je dlouhodobě stavěn na moderních technologiích, navíc od 1.2.2018 jsou Pražské ZPS v plném digitálním režimu – kontrola zaparkovaných aut, vydávaní krátkodobých i dlouhodobých parkovacích oprávnění. Platby za krátkodobé parkování je možné provádět nyní ve všech ZPS skrze webovou aplikaci přístupnou z mobilních zařízení notebooků i stolních PC. Digitalizace systému nabízí i široké možnosti zapojení různých typů uživatelů, resp. parkovacích oprávnění do systému s ohledem na specifické metody užívaní (např. vozidla carsharingu, vozidla sociálních služeb, elektromobily, centrálně nastavované tarify platné výhradně o svátcích apod.).“ konstatovali členové poroty.

U veřejnosti se pozice obrátily a zvítězil parkovací systém z Tábora. A to i přes to, že Tábor má 34 x méně obyvatel než hl. m. Praha. Pokud by Táborský systém byl doplněn plnou digitalizací, pak by pravděpodobně zvítězil i u odborné poroty. 

3. Kategorie - Nástroje a inovace (Inovace)

Odborná porota vybrala jako nejúspěšnější projekt v této kategorii Virtuální parkovací hodiny (VPH) od společnosti MPLA s.r.o.. „Předmětem inovace je komfortní a bezpečný způsob bezhotovostní platby za parkování na ulici, parkovišti i v garážích. Jedná se o webovou aplikaci.“ vysvětlili členové poroty.

Veřejnost rozhodla hlasováním v kategorii Nástroje a inovace shodně jako odborná porota - zvítězil projekt 
Virtuální parkovací hodiny (VPH). Druhou příčku obsadila Bezbariérová platební stanice usnadňující platby 
zdravotně tělesně postiženým.

 

Ve čtvrtek konference pokračovala. Navštívili nás kolegové z Českých Budějovic. Toto město v loňskémroce razantně rozšířilo parkovací zónu. Ale nebylo to jen o parkovací zóně. Zprovoznili veliké záchytné parkoviště P+R a midibusovou linku, která toto parkoviště propojuje s historickým centrem města v 10 minutovém intervalu. Parkoviště je plné a ulicím se značně ulevilo. České Budějovice budou dále pokračovat. To Tábor představil postup spíše evoluční. Ale i zde je funkční parkovací zóna, záchytná parkoviště s vazbou na MHD, moderní parkovací dům a moderní technologie (a také jeden z vítězů ankety Parkoviště roku 2017/18). Poté jsme byli svědky procesu realizace úprav parkovacího systému v Chebu. I tato přednáška byly velice inspirativní, neboť ukazuje, kam všude je vhodné zaměřit pozornost a s kým vést diskuzi. Na závěr jsme se dozvěděli kolik je v centru Prahy parkovacích míst a jak jsou rozložena v prostoru i funkčním využitím.

Poslední blok tak trochu navázal na středeční odpoledne. Zástupci Středočeského kraje a ROPIDu se věnovali problematice parkovišť P+R v okolí Prahy. Zde již naštěstí bylo trochu pokročeno vpřed a řeší se konkrétní projekty. Dokonce to snad vypadá, že k několika málo již fungujícím parkovištím P+R (Beroun, Český Brod, Řevnice, …) v brzké době přibydou další. Držme palce celému regionu.

A závěrečné bilancování. Slyšeli jsme jen slova chvály. Příjemné prostředí, příjemní lidé, zajímavý program. To vše nás zavazuje pro 6. ročník na jaře 2019. Ale ještě předtím nás určitě čekají dvě zásadní události. Tou nejbližší je pozvání, které jsme obdrželi od předsedy podvýboru pro dopravy Poslanecké sněmovny Parlament České republiky pana Martina Kolovratníka. 20. června 2018 jsme očekávání na půdě tohoto podvýboru. Náš úkol zní: "předneste faktické návrhy na zlepšení legislativy týkající se dopravy v klidu.“ Děkujeme, už se těšíme.

Vrcholem letošního roku bude Valná hromada Evropské parkovací asociace spojená s pracovním setkáním EPA + POLIS, která se uskuteční 13. a 14. září v Praze. K této akci si dovolíme připojit i 4. seminář Moderní parkovací dům od A do Z. Je to obrovská pocta vzhledem k faktu, že členem EPA jsme teprve 14 měsíců. Kolegové z Evropy se budou mít jistě na co těšit.  


prezentace z 5. konference ČPA 2018 ke stažení

  • náš dopravce
Nahoru